ccscol2s.gif (7957 bytes)

Cadillac Club Sweden
Sveriges trevligaste Cadillac klubb!

TYSKLANDRESAN 1998 - en personlig betraktelse...

I samband med att Cadillac Club Stockholm skulle fylla fem år 1998 så väcktes tankarna
på att göra en lite längre vår-resa med klubben. De fyra tidigare hade gått till olika trakter i vårt land,
som Askersund och Öland.
CCS´s klubbmästare är uppväxt nära Sassnitz på Rügen i forna Östtyskland och har en släkting som driver hotell där. De hade pratat länge om att det vore kul om klubben kunde göra ett besök vid något tillfälle. Under ett klubbmöte togs frågan upp och tillsammans med en kostnadskalkyl med pressade priser så visade det sig att intresset var väldigt stort.

rugnmaps.jpg (7669 bytes)
Klicka för större karta!
Växla med Alt + Tab.

Samling i ottan!
Samling i ottan utanför Klintberg & Way.

Våren gick och efter mycket planerande så var det ett förväntansfullt gäng som samlades i ottan en
onsdagsmorgon den 29 april utanför Klintberg & Way i Skärholmen. Några ekipage anslöt efter
vägen och totalt blev vi 20 bilar från årsmodell ´56 till ´92 med 48 personer mellan 5 och 85 år som
skulle kryssa till Tyskland i Cadillac. Deutschland – hier kommen wir!

Två Cadillac ´59:or!
Vem tackar nej till en semestertripp i en  Cadillac -59:a!

Första etappen var att ta sig till färjan i Trelleborg, en nätt sträcka på ca 70 mil! Tack vare komradio
i alla bilar så gick faktiskt resan väldigt bra och vi behövde bara göra några (!) tankstopp. Min egen
´75 Eldorado drog 1,6 lit/mil och det är väl rätt okej för 8.3 liter V8 och nästan 2,5 ton. Vissa bilar
med småfolk i baksätet drabbades ju förstås av akuta grenrörsproblem ibland men det får man ju ta!
I höjd med Malmö så började dock de flesta komradiobatterierna att tappa orken och dessutom var
det rusningstid så det blev lite kaotiskt ett tag men till slut nådde alla fram till färjeläget i
Trelleborg – det tar en stund att samla ihop 20 vilsna bilar! Innan vi åkte så var jag lite orolig hur det
skulle gå att sitta i Eldoradon hela dan, det är ju lite skillnad på Cadillac´s skinnsoffa och t ex Volvos
ergonomiskt utformade säten! Men till min stora glädje så fick jag inte ens träsmak! Nu är det ju gott
om plats och med cruise controllen påkopplad så är det ju bara att åka med och njuta!

Lunchpaus vid vättern!
Lunchpaus vid Vättern.

Det var lågsäsong på färjan så vi fick gott om plats för våra bilar – det blev en mäktigt syn med hela
rampen full av fullsize Cadillacs på väg att köra ombord!

Då vi kom fram till Sassnitz vid tio-tiden på kvällen så stod NDR - tyska radion - och väntade på oss.
De ville göra ett reportage om vår vistelse på Rügen. Efter det återstod bara någon mil till badorten
Sellin där vi skulle bo. Bilarna fick vi parkera hos den lokala Peugeot-handlaren som upplät sin
inhägnade gård med tillhörande vakthund. Men innan man fick slänga sig i bingen så hade den högst
tillfälliga Peugeot-baren i bilverkstaden öppnat och där bjöds det både välkomstdrinkar och givetvis
massor av tyskt öl!

Cadillac-parkering i Sellin.
Cadillac-parkering hos den lokala bilhandlaren i Sellin.

Dagen efter stod lite sightseeing på programmet. Vi lät bilarna vila och medelst buss besökte vi flera
intressanta platser. Vid Prora, ett ställe precis vid strandremsan, låg en övergiven kasernbyggnad - en
lämning sen Östtysklands välde. Det märkvärdiga var att byggnaden var ca 1,5 km lång i ett stycke!
Det finns planer på att bygga om alltihop till semesterhotell. Vi hann också med ett stopp i Stralsund
som har en hel del svenskt i sin historia. På hemvägen tillbaks till våra hotell så stannade vi vid en
lågprismarknad och bunkrade tysk öl och annan trevlig flytande föda. Vissa bunkrade mycket och
andra mycket mer! Kvällen avslutades med middag på en lokal fiskrestaurang med hög stämning
vid borden!

"Rasende Roland"
Vi åkte en tur med det smalspåriga ångloket "Rasende Roland"!

På fredagen den 1 maj så inledde vi dagen med en tur med den gamla smalspåriga järnvägen med
ånglok i spetsen. Vi åkte med ett par kilometer till den närbelägna badorten Ostseebad Göhren.
Vädret var faktiskt strålande och otroligt varmt för att vara början av maj! Men tyskarna hade ju
gott om flytande botemedel för varmt väder så det var helt OK!

Efter återfärden så fick vi lunch hos vår klubbmästare´s bekanta. De bjöd på grillat ute på tomten.
När vi käkat en stund dök det plötsligt upp en TV-kamera bland borden. Det visade sig att det tyska
programmet "Nordenmagasin" hade kommit för att göra ett reportage om vårt besök på Rügen för
kanal N3. TV-programmet skulle visas kvällen efter på bl a Astra. Filmteamet ville gärna ta lite
"actionbilder" så vi fick ordna fram ett par nyktra chaufförer som skulle köra en liten minikaravan
genom byn medan de filmade. Undertecknad fick raskt spotta i glaset och ställde givetvis upp med
nercabbad Cadillac! Den kvinnliga reportern testade också det generösa bagageutrymmet i en fullsize
Cadillac. Inför tv-kameran demonstrerades att både hon och vice ordförande ledigt fick plats!
På eftermiddagen så hade Peugeot-handlaren ordnat med öppet hus, vilket även annonserats i
lokalpressen. Våra 20 bilar fick utgöra en liten bilutställning och det uppskattades enormt av
lokalbefolkningen. De flesta hade aldrig sett en amerikansk bil i verkligheten och de trodde att vi var
en bunt miljonärer allihop. I Tyskland får man betala vägskatt efter motorstorlek och därför är större
bilar väldigt dyra att hålla.

Finbilsuppvisning
Finbilsuppvisning inför publik och tv-kameror!

De flesta av oss kunde ju inte så bra tyska men med lite god vilja och ett glas i handen så ordnade sig
det också! Många av besökarna blev överlyckliga då de fick provsitta i våra bilar. På en bilutställning
i Sverige brukar kanske ett fåtal komma fram och prata men här hade man inga hämningar – många
ville få en pratstund med de tokiga svenskarna!

Efter denna trevliga dag hade vi Cadillac-middag med prisutdelning på en lokal krog. Klädseln inom
klubben är givetvis fri men på Cadillac-middagen är det helt OK att klä upp sig. Kul att se vissa "raggare"
i finkostymen!

Cruising i Schaprode
Cruising genom den lilla fiskebyn Schaprode.

På lördagen skulle vi åka på cruising. Även denna dag var det varmt och soligt. Med guidning via
komradion så gled vi runt genom flera små badorter och byar. På många ställen stod folk och vinkade
åt oss med kameran i högsta hugg. De visade sig att lokalradion hade gått ut och meddelat att en svensk
Cadillac-klubb skulle åka på cruising tvärs över Rügen! Det var en otrolig känsla att kryssa runt
nercabbat i en karavan på 20 Cadillacs utomlands! Dagens mål var att inta lunch i den lilla fiskebyn
Schaprode. Vår otroligt duktiga klubbledning och klubbmästare hade ordnat så att alla måltider var
förbeställda och betalda - enbart extra dricka kom till. De gjorda att det funkade väldigt bra när
50 personer skulle komma och äta på en gång. Efter lunchen så passade jag på att fotografera en
del nya klubb-bilar på den gräsplan där vi parkerat. Då bar det sig inte bättre än att vi lyckades köra
fast med en bil i det fuktiga gräset. Men med lite god vilja och draghjälp så ordnade det sig snart.
Detta blev faktiskt den enda incidenten under hela resan trots 170 mil med både gamla och nyare bilar!

Tryggad återväxt!
Återväxten inom klubben är tryggad! De små nallarna skänkte sedan
bilägaren till två något äldre tyska beundrarinnor - men det är en helt
annan historia...

Dagen därpå var det dags för hemfärd. Redan vid sju-tiden på morgonen lämnade vi Sellin för att köra
till färjan i Sassnitz. Nu hade vädret svängt till ihållande regn. På färjan ordnade vi så att vi kunde se på
videoinspelningen av tv-programmet med vårt inslag. Vi bänkade oss framför tv´n i vilsalongen och njöt
av fina bilder under de få minuter som inslaget blev.

Klubbfotografering
Klubbfotografering i Karlskrona.

Efter några timmars båtresa så nådde vi Sverige. Nästa etappmål var Karlskrona och förlaget
Albinsson & Sjöberg som bl a ger ut tidningen Bilsport och Nostalgia.Här finns ett fint litet bilmuseum
med allt från originalklassiker till Vallåkras vilda ombyggen. Vi bjöds på rundvandring och fika. De försökte
också göra ett klubbreportage men tyvärr så var vädret inte det bästa för fotografering.

Nu återstod bara resten av resan hemåt. Det blev ganska drygt i mörker och regn men med alla
upplevelser i färskt minne från en helt otrolig och genomlyckad klubbresa så blev det ändå ganska lätt!

Per Allfors

Sidan uppdaterad 1999.03.08

Du är besökare nr sen 1999.03.08