Cadillac Club Sweden
Vi har alltid lika trevligt i CCS !

Cadillac 
----------------------------------------------------------------
2016-03-24
Cadillac satsar på unga Kineser
2015 ökande försäljningen med 14% i Kina till c:a 80.000 Cadillac.
Cadillac gör nu allt för att öka sina andelar i Kina.
I Januari 2016 öppnade Cadillac sin första bilfabrik i Kina, 
vilket gör det möjligt att undvika 25% importskatt. 
I Kina är medelålderna på köparna 34 år - i USA mer än det dubbla.

Flaggskeppet Cadillac CT6 tillverkas i Kina och importeras till USA.
GM tillverkar redan Buick Envision i Kina och importerar den till USA.

----------------------------------------------------------------

Klippt ur Svenska Dagbladet den 3 feb. 2015

Sydafrikan ska få bilköparna
att hitta tillbaka till Cadillac
Johan de Nysschen: " Vi har bara börjat med lanseringen 
av vad som ska bli åtta helt nya modeller på sex år ".

----------------------------------------------------------------

Lättare att importera gammelbilen

Den första januari 2014 
ändrades reglerna om vad som gäller vid import av samlarbilar från USA. 
Det innebär att det nu är både lättare och blir billigare att importera fordon från USA. 
Men det finns även fortsättningsvis krav på att fordonet skall vara i ursprungligt skick, minst 30 år 
gammalt och förhållandevis sällsynt. Samlarfordon är alltså inte samma sak som veteranfordon.

Enklare att klassa importbil som samlarfordon.

Fr.o.m. den 1 januari 2014 gäller enklare regler för import av s.k. samlarfordon från land utanför EU. 
För sådana fordon gäller, som tidigare, att det inte utgår någon tullavgift och att momsen är 12 procent.
Reglerna om vad som ska räknas som samlarfordon har dock på senare år varit hårda, bl.a. 
har det krävts att fordonet kostade minst fem gånger det nypris fordonet hade när det var fabriksnytt 
och att det fanns maximalt 30 fordon registrerade i Sverige av samma märke och modell. 
Den förenkling av regelverket som nu trätt i kraft innebär att dessa begränsningar försvinner 
och att ett fordon numera måste uppfylla följande krav för att anses vara ett samlarfordon:

1. Det ska vara i ursprungligt skick, utan omfattande förändringar av chassi, kaross, styrning, bromsar,
överföring eller fjädring och motor. Reparation och återställande är tillåtet, defekta eller utslitna delar, 
tillbehör och enheter får ersättas under förutsättning att fordonet bevaras 
och underhålls i historiskt sett korrekt tillstånd. 

Moderniserade eller ombyggda fordon omfattas ej.

2. Det ska vara minst 30 år gammalt.    3. Det ska vara av en modell eller typ som inte längre tillverkas.

Övriga krav om att fordonet ska vara förhållandevis sällsynt, normalt inte användas för sitt ursprungliga 
ändamål, vara föremål för särskilda transaktioner utanför den vanliga handeln med liknande 
bruksföremål, och vara av större värde anses uppfyllda om de tre ovan nämnda kraven infrias.


----------------------------------------------------------------

Klippt ur Bilsport nr:18 2012



----------------------------------------------------------------

invigd den 27 okt. 2012.
Cadillac Club Sweden hade fått i uppdrag att
ordna med 4 st 50-tals Cadillac när Sven Ingvars 
spelade och det var följande medlemmar som deltog:
Olle Blarck Fleetwood -57a, Lennart Larsen Coupe de Ville -58,
Håkan Carlsson Sedan de Ville -58, Ulf Wåhlin Coupe de Ville -59a
.

Stort TACK för er medverkan i showen !

----------------------------------------------------------------

11 nov 2011

 

 

 

 

 

 


Läs mer om
XTS längre
ner på sidan

 

    

Motornyheter från bytbil.com fredag den 11 nov 2011

Nya Cadillac XTS avslöjad av misstag

Den nya flaggskeppsmodellen från amerikanska Cadillac, XTS har avslöjats i förtid.
Detta av biltillverkaren själv som råkade lägga upp bilder på den egna hemsidan.
Cadillac XTS kommer ersätta båda nuvarande modellerna DTS och STS.


Av misstag råkade någon på Cadillac publicera de första bilderna av företagets senaste toppmodell, XTS, på Cadillacs egna hemsida. Under en kort period fick alla intresserade en förhandstitt på bilen som är tänkt att ersätta de nuvarande lyxmodellerna Cadillac DTS och STS som kommer försvinna från utbudet.

Utifrån bilden kan man se att Cadillac XTS till utseendet påminner väldigt mycket om konceptbilen Cadillac XTS Platinum som presenterades redan för två år sedan. I så fall är det rimligt att anta att måtten på nya XTS kommer bli ungefär 517 centimeter i längd, 190 centimeter i bredd och 150 i höjd, skriver Auto Motor & Sport. Inuti tros ett smart informations- och underhållningssystem, ”Cadillac User Experience” finnas lätt tillgängligt i en skärm placerad på mitttkonsolen. Systemet kopplar ihop ljud- och klimatanläggning, handsfree och mer.

Cadillac XTS kommer visas upp för publik nästa vecka på bilsalongen i Los Angeles.

12 jun 2011

Premiär: Cadillac Urban Luxury Concept
Även i landet där allt ska vara ”Big” finns tankar på småbilar. Nu har GM-märket Cadillac byggt ihop en ”Urban Luxury Concept” för att se om små, smidiga och snåla citybilar kan vara nått i USA.
     Nu verkar det som om lyx i liten förpackning är på modet. Aston Martin har byggt om en Toyota IQ, BMW håller som bäst på att utveckla en ny generation av framhjulsdrivna minibilar. Och självklart vill inte GM:s kronjuvel Cadillac vara sämre – därför kommer ”Urban Luxury Concept”.


Bilen är utvecklad och designad i Los Angeles där trånga, små parkeringar är vardag för alla bilister och Cadillac har gjort sitt yttersta för att anpassa sin stil efter detta. Märkets numera kännetecknande tillyxade former pryder city-konceptet. 
     Hela bilen form är som en liten avrundad dörrkil och ska ge intrycket av att vara i rörelse ven när det står stilla. De gigantiska 19-tumshjulen är förpassade längst ut i hörnen för att ge så mycket kupéutrymme som möjligt. Faktumet är att hjulbasen är på 2 467 millimeter trots att totallängden bara är på 3 835 millimeter.


Cadillac har dock hela tiden haft den amerikanska marknaden i åtanke – och eftersom befolkningen är van vid utrymme har tillverkaren byggt konceptet hela 1 730 millimeter brett och 1 446 millimeter högt. 
      Den lilla kompaktbilen har plats för fyra och baksätespassagerarna tar sig in via de stora saxdörrarna som öppnas framåt. Dörrarna kommer även underlätta på parkeringsplatser då de inte kräver något svängutrymme. Interiören är fullspäckat med teknik och ska ha samma premiumkänsla som i övriga Cadillac-modeller.


Trots att bilen är kompakt – ska den inte kännas trång. Därför har Cadillac satsat på en stor vindruta och dubbla takfönster. Konceptets kraft kommer från en hybriddrivlina som består av en turboladdad trecylindrig enlitersmotor som får vad Cadillac kallar ”elektriskt stöd” med start/stopp-system, bromskraftsåtervinning och dubbelkopplingslåda. Enligt beräkningar ska lyx-konceptet få en förbrukning i stadstrafik på 0,42 liter milen och på landsväg skrivs 0,36 l/mil. 
      Enligt GM-designern Frank Saucedo finns det egentligen ingen undre gräns för hur liten en Cadillac kan bli. Kravet är dock att modellen upplevs som och uppfyller de krav som förväntas av premiummärket. Någon information om en eventuell serieproduktion är dock inget som GM yttrar
.

Källa: Motornyheter från bytbil.com den 12 juni 2011

11 jun 2011

Cadillac satsar på sju nya modeller

Amerikanska tillverkaren General Motors lyxmärke Cadillac ska sätta igång en modelloffensiv. Detta som en del i målet att bli den största premiumtillverkaren i USA.

Under 2010 gjorde Cadillac en rekordökning och jämfört md året innan sålde de 35 procent mer. Detta var den största tillväxten bland premiumtillverkare på den amerikanska marknaden och nu är tittar GM lystmätet på hur de kan bygga på den här framgången.

Enligt rykten ska märket göra detta genom att gå på modelloffensiv. De ny modellerna omfattar en ny liten SUV, en flaggskepps-sedan, en kompaktbil för att ta upp kampen med Mini Cooper (antagligen inspirerad av Cadillacs Urban Luxury Concept), en Cadillac-version av Chevrolet Travers och Buick Enclave (suvar). Detta kompletteras av en större XTS och en ny kompaktbil.

Att det behövs mer modeller märks. Av den stora säljuppgången stor suven SRX och CTS Coupé för mer än 66 procent. Ett par nya modeller skulle göra tillverkaren mindre beroende av just dessa två modeller. Det första steget kommer bli att lägga till ytterliggare en lyxmodell som fortfarande kan bli en volymbil – först därefter kan mer specialiserade varianter introduceras.

Men nya modeller är inte det enda som Cadillac behöver fixa. Enligt undersökningar är genomsnittsåldern på de som köper en bil från tillverkaren 62 år. Så marknadsavdelningen har en hel del jobb framförs sig när det kommer till att göra märket mer attraktivt för en yngre generation.

Källa: Motornyheter från bytbil.com fredagen den 10 juni 2011 

14 mar 2011

En uppvisning av Cadillac från Kina:

http://www.youtube.com/watch_popup?v=SbuDRA4zNbw
22 feb 2010

Cadillac XTS Platinum Concept 2010 

Cadillac avtäckte XTS Platinum Concept vid 2010 års North American International Auto Show i Detroit indikerande en ny paradigm för framtidens lyxsedan. Konceptbilen ska ge en bild av Cadillacs framväxande "top-of-the-line" Platinummodell vars syfte är att understryka nya uttryck för lyx och tekniska framsteg och som t ex innefattar framdrivningssystemet på en "plug-in-hybrid".
   XTS Platinum Concept har konstruerats "inifrån och ut" med nya föreställningar av en lyxsedan som ett personligt huvudkontor byggt för effektivitet, lyx och konnektivitet. Konceptet introducerar en ny ansats för "ombord-elektronik" som förbättrar både form och funktion av bilens system för underhållning, navigation och information.
   XTS Platinum Concept använder Cadillacs 3,6L V6 DI bensinmotor, sammankopplad med ett "plug-in-hybridsystem". Plug-in teknologi möjliggör att batteriet laddas fullständigt från ett vanligt eluttag, vilket alltså möjliggör ren elektrisk framdrivning i många situationer, särskilt i städerna där bränsleeffektiviteten ger dubbelt så mycket som en konventionell hybrid.
   Traditionella lyxsedanmodeller definierades av eleganta interiörer och Cadillacs XTS Platinum Concept skjuter
den formeln in i framtiden. Den ger nya sätt att framhäva lyx i en design som kombinerar fina hantverk med kundstyrd innovation. XTS Platinum Concept skjuter till mer moderna former och teman i inredningen, inklusive användningen av Organic Light-Emitting Diode (O-LED)-visare i stället för traditionella mätare och skärmar.
  2010 Cadillac XTS Platinum Concept framsäte smakfullt "stajlat"  
  2010 Cadillac XTS Platinum Concept erbjuder många lyxtjänster såsom dubbla bakre underhållnings system
Interiören tar sin inspiration från naturen, speciellt de intrikata lagren av kronblad som formar en orkidé. Cadillac-konstruktörerna översatte det till en lagrad och detaljerad interiör. Light creme är kabinens primära färg kontrasterad med mörkare element, såsom ratten och overheadkonsollens motiv som löper längs inredningen i taket. Konsollen är gjord av trä med rik slutfinish och inomhus ljustjänster.
   Förstklassiga skinnsäten inkluderar en ny stil av automotive mocca med ett laserstickat mönster. Det mönstrade materialet pryder centersektionerna av sätena och accentuerar dörrlisterna. Smakfullt detaljerade stygn används i hela interiörn, inklusive sätena, instrumentpanelen och dörrpanelerna. Passagerare i de bakre rymliga delarna av XTS Platinum Concept har också access till bilens uppkopplingstjänster, tillsammans med ett antal infotainment val.
             20" hjul, dramatiska linjer

   XTS Platinum Concept har en särskild profil som överskrider det traditionellt estetiska av lyxsedanmodeller och bär varumärkets konst, vetenskap och design på ett mer progressivt sätt. Denna unika andel stöder "inside-out" designprioritet, samtidigt som vi skapar en elegant profil som kompletterar bilens avancerade teknik element och nödvändiga aerodynamik. En svepande profil kulminerar i en kort, hög baklucka som tillgodoser XTS Platinum Concepts aerodynamiska behov, inklusive en bakre spoiler monterad på bakluckan, som också har ett i mitten högt monterat bromsljus. En hög, sluttande profil ger fordonet en lutning framåt, vilket tyder på rörelse, medan skärmarna fyller ut runt 20-tums hjul och däck. Hjulens inpassning på chassit är specialanpassad noga för att visuellt förmedla bilens all-wheel-drive chassi. Liksom interiören är de yttre faktorerna skräddarsydda och elegant detaljerade. Borstade aluminiumpaneler används selektivt och 20-tums, 11-ekrade fälgar av borstad aluminium. Hjulen har särskilda Bridgestone däck som har skapats speciellt för XTS Platinum Concept. Cadillacs grundläggande element, konst & vetenskap omfattar vertikala strålkastare och bakljus, med integrerade lysrör och rikt detaljerade komponenter för belysning. Strålkastarfunktionen har lysdiod teknik för ljusstark belysning som kräver mindre energi, liksom Cadillacs adaptive forward lighting-teknik, som vänder strålkastare med riktning mot framhjulen för ökad synlighet i kurvor.

  Cadillac XTS erbjuder ett utmärkt baksäte med gott omplats

XTS Platinum konceptets plug-in hybrid system (PHEV) bygger på de erfarenheter Cadillac har fått med flaggskeppen Escalade Hybrid och Escalade Platinum Hybrid. Plug-in kapaciteten förstärker bilens elektriska körförmåga och kapacitet genom att erbjuda elektrisk tilläggskapacitet och fömågan att laddas genom standard aggregat. Plug-in kapaciteten förstärker bilens electric-only körförmåga genom att erbjuda elektrisk tilläggskapacitet och förmåga att återladda den från ett standard elekriskt uttag. Nyckelförmågan är att fullt återladda batterierna på fem timmar vid en nattparkering när bilen inte används. Plug-in-systemet fungerar maximalt effektivt när det har laddats från det elektriska systemet. I vissa fall kan man få en effektivitet som dubblerar den förmåga man får ur en konventionell hybrid. Vid högre farter eller när förhållanden så kräver, t ex vid snabb acceleration, kan en kombination av kraft från motorn och det elektriska systemet driva fordonet. Kombinationen av den direktinsprutade V6-motorn och PHEV-systemet fungerande på full elektrisk kapacitet ger en spirituell körupplevelse. Systemet ger ca 350 hk (260 kW) och 295 lb ft vridmoment (400 Nm). Magnetic Ride Control (MRC) möjliggör förstklassig väghållning för XTS Platinum Concept samtidigt som den har suveräna köregenskaper. Den har stötdämpare kontrollerade av avancerad magneto-rheological teknologi, snarare än mekaniska ventiler för att snabbt öka både reaktionstid och precision. MRC använder elektroniska sensorer till alla fyra hjulen så att säga läsa av vägförhållandena varje millisekund och göra justeringar samma millisekund som de uppträder. Ett avancerat och speciellt kalibrerat all-wheel-drive-system säkerställer optimal väghållning vid de svåraste vägförhållandena. Fyr-hjuls bromsskivor med fyrkanaligt ABS-system och StabiliTrak stabilitetskontroll och fullt fungerande traction control och mycket därtill.

 

CADILLAC XTS PLATINUM CONCERT SPECIFIKATIONS
Vehicle type: luxury sedan concept
Wheelbase (in / mm): 111.7 / 2837
Length (in / mm): 203.5 / 5170
Width (in / mm): 74.8 / 1900
Height (in / mm): 59.1 / 1500
Track (in / mm): 62.6 / 1589 (front); 62.8 / 1594 (rear)
Powertrain: plug-in hybrid system with 3.6L Direct Injection gas engine (with variable valve timing); lithium ion battery
Suspension: four-wheel independent with Magnetic Ride Control.
Brakes: four-wheel disc with electric park brake system
Wheels: 20-in front / 20-in rear
Estimated power: 350 hp (260 kW) / 295 lb.-ft. (400 Nm)
Källa: Caddyinfo.com
4 jan 2010

Cadillac Northstar V8 går i graven?

Det verkar som om vi nu ser de sista modellerna utrustade med Cadillac Northstar V8-motorer. Ryktena säger att den nya Cadillac XTS, som kommer att ersätta STS och DTS, inte kommer att utrustas med Northstar-drivlinan. I samband med pensioneringen av första generationens SRX och XLR, finns det inga kvarstående modeller som kan erbjuda denna kraftkälla. Det innebär att Northstar V8-motorn också får gå i graven. Låt oss titta lite närmare på Northstar:
Northstar V8 LD8
Northstar-V8:an var basen för Cadillacs tekniska renässans. Med den följde ett helt nytt avancerat system för väghållning, fjädring och elektronikstyrt anti-sladd-system när det introducerades i 1993 års modeller av Cadillac Allanté och Cadillac Seville STS. Northstarmaskinen blev den första hel-amerikanska V8:an (90º) helt i aluminium med dubbla överliggande kamaxlar som styrde 32 ventiler (4 per cylinder). 
   År 1994 fick den ursprungliga Northstar (L37) sällskap av en andra version (LD8) Kamaxlar med olika kamprofiler gav helt olika kraftkurvor och mycket olika körkaraktärer. L37:an svarar bättre, varvar högre och ger mer hästkrafter på toppen och har högre toppvarv (6500 vs 6000 rpm). LD8:an har mer emfas på att komma snabbt iväg vid partiellt gaspådrag och har ett högre vridmoment på toppvarv. L37 och LD8 används för framhjulsdrivna fordon, medan LH2 används till bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.
   Northstar-motorn fanns på tio-i-topplistan över världens bästa motorerna 1995, 1996 och 1997. Listan presenteras av Ward’s Autoworld Magazine.
320 hp LH2 för bakhjulsdrift/fyrhjulsdrift (326 Hk DIN)
   Sedan motorn introducerades har GM ständigt förbättrat sin toppklass-V8 och fortsatt att utveckla dess tekniska omgivning. År 2004 utvecklades motorn från att bara ha använts i framhjulsdrivna bilar till bakhjuls-/fyrhjulsdrivna uppsättningar. Motorerna till de framhjulsdrivna applikationerna fick en ny starkare stålsmidd vevaxel, en kraftfullare styrdator för drivlinan och flera andra förbättringar som utvecklade maskinens prestanda.
   År 2004 utvecklades också Northstar-familjens motorer ytterligare genom ny teknologi och nya ingenjörsutvecklade tjänster. Till exempel debuterade Northstar LH2 i Cadillac XLR och SRX år 2004. År 2005 blev den också en option i nya Cadillac STS (standardmotor V6 DI från 2005). Normalt krävs det en myriad av förändringar när man ska byta en existerande maskin i en bilmodell, men i STS-fallet behövdes det bara en annan batterikabel för inpassning av LH2-motorn.
   I samband med förändringen från framhjulsdrivna bilar till bakhjuls-/ fyrhjulsdrift förändrades monteringen av motorn från “tvärmontage” till ”längsmontage”. Förändringen var stor och inkluderade att LH2 fick VVT-tekniken (Variable Valve Timing), Electronic Throttle Control (ETC), kraftfullare styrdator för drivlinan och mängder av andra tekniska förbättringar. Totalt sett tjänade Northstar LH2 fem procent i kraft jämfört med Northstar L37 för framhjulsdrift.
Den mest kraftfulla producerade Northstar LC3
   Den ultimata maskinen i Northstarfamiljen kom år 2006 med högprestandamodellerna STS-V och XLR-V. De 4.4 liters Northstarmaskinerna, supercharged - intercooled gav 443 hp i XLR-V, och 469 hp i STS-V.
Kompressormatad Northstar V8 LC3
   Från dess introduktion i form av en 4,6 L 270hp-motor (FWD) till dess slutliga variant om 320 hp VVT RWD/AWD och kompressormatad 4,4L 469hp i STS-V från 2006-2009, har Northstar V8:orna levererat enorm körglädje.
Problem
  • Tidiga Northstar motorer hade en del packnings- och tätningsproblem. Dessa problem var lösta 1995.
  • Northstar hade ett rykte om topplockspackningsproblem efter 100K miles (ca 16000 mil). Om man tittar närmare på problemet så kokar det ner till att byte av topplockspackningarna kräver att man demonterar hela drivlinan ur bilen för att komma åt och att detta leder till en mycket dyr reparation. Ett flertal ändringar i konstruktionen har gjorts under de 17 åren motorn har tillverkats, t ex år 2000 och 2004 för att lösa dessa problem.
  • Bristen på kraftuppdateringar: Den nuvarande 4,6 L V8:an i Deville (DTS) på 275 hp har mindre kraft än den mindre 3.6L DI VVT V6 som finns i CTS. Den motorn ger 304 hp (311hk DIN)
  • Avsaknaden av Ultra: Ultra V8:an var den planerade motorn i utvecklingen som skulle ersätta Northstar. Den skulle ha blivit en V8-variant av den högpresterande 3,6L-motorn (V6) och skulle ha levererat mer än 385 hp. Men så kom ekonomikrisen och tuffare miljökrav ...........
Slutsats: Northstar var en mycket viktig motor för Cadillac. Olyckligtvis har den, i brist på teknologiuppdateringar för att öka effektiviteten, blivit passerad i prestanda av andra Cadillacmotorer. Den dyra, handbyggda kompressormatade LC3-motorn löste prestandafrågan, men det var en boutiquelösning och inte den nya fabriksproducerade moderna kraftkällan som behövdes.
14 dec 2009

Cadillac tvådörrars CTS Coupe


CTS-familjen kommer i januari att utökas med en tvådörrars CTS Coupe. Bilen debuterade nyligen på Los Angeles International Auto show, 4-13 december 2009. Konceptmodellen visades första gången under 2008.

Kupén kommer sannolikt att utrustas med en 3-liters V6 på 260 hp eller en 3,6-liters direktinsprutad V6 på 304 hp SAE (311 DIN-hk). CTS-V Coupe får en LSA-V8 med 556 hp SAE. Förutom att vara en 2-dörrars CTS ärver bilen all lyx och all högprestanda-utrustning från CTS Sedan respektive CTS-V. Det är också möjligt att vi får se nya motorer i den här bilen, t ex en turboladdad V6.

CTS Coupe är den moderna efterföljaren till Cadillac Eldorado även om Cadillac säkert kommer att behålla namnet "CTS Coupe". Lägg märke till de specialdesignade dubbla utblåsen i mitten. Cadillac visade en prototyp av bilen på Monticello Motorclub under evenemanget CTS-V Challenge som vi berättat om tidigare här på Cadillac News.


Källa: Caddyinfo.com
5 dec 2009

Cadillac Converj - uppdatering
Det är stor upprymdhet kring ett färskt rykte att GM ska ha gett grönt ljus för produktion av elbilen Cadillac Converj Concept.

Converj är en fyrsitsig Cadillac Coupe med den sk ”Voltec-drivlinan” som också planeras för Chevrolet Volt. I Cadillac Converj kommer drivlinan, inkl batterikapaciteten, att anpassas till Cadillac-prestanda.
     När det är dags för produktion kommer Converj sannolikt att kallas något annat, t ex ETS som står för ”Extended-range Touring Sedan”, om man utgår från Cadillacs nuvarande namnpolicy. Namnet skulle också tilltala lojala Cadillac fans som tänker på den tidigare Eldorado ETC som en högprestandakupé.
     GM:s Vice Chairman, Bob Lutz, introducerade Converj Concept vid North American International Auto Show i Detroit redan söndagen den 11 januari 2009. Det fyrsistsiga fordonet kommer att ha en kapacitet på 40 miles bensin- och avgasfri elektrisk aktionsradie, som kan förlängas med hundratals kilometer. Cadillac Converj kommer att bli ett fordon med förlängd aktionsradie, vilket innebär att det primärt är en elbil som drivs av batterier. Vid längre färder kan den också utnyttja en bensinmotor som driver den elektriska motorn när batteriet är urladdat.
    
Bob Lutz uttalade att Cadillac Converj har ”produktionssubstans”. Den är en logisk länk/förlängning i vår kedja att återskapa automobilen. Den visar tydligt hur en elektriskt driven Cadillac kan se ut. Den visar också tydligt att globala lyxkonsumenter kan hitta en bil med tuff design och elektrisk framdrivning med en aktionsradie på hundratals kilometer utan att den bidrar till den globala miljöförstöringen.

Källa: Caddyinfo.com

28 nov 2009

Cadillac CTS Sport Wagon, CFS? (Cadillac Family Sedan)

Cadillacs slående nyheter 2010 är CTS Sport Wagon och den helt nya Cadillac SRX Crossover. Den tidigare SRX-modellen byggdes på samma Sigma-plattform som CTS, men var en crossover/mellanting mellan en SUV och en stationsvagn/kombi. Den nya SRX:en är äkta CUV, jämförbar med den säljledande Lexus RX. Så hur passar den nya Cadillac CTS Sport Wagon in? 
     CTS Sport Wagon är en ”utrymmesexpanderad” CTS. Den byggs på samma Sigma II-plattform som den existerande CTS Sedan. Den har samma motoralternativ, så de nya bränsleeffektiva direktinsprutade 3 L 270 hp V6 eller den högpresterande direktinsprutade 3,6 L 304 hp V6 är tillgängliga. Den stora skillnaden är att CTS Sport Wagon erbjuder bekvämligheten i en stationsvagns utrymme samtidigt med den lyxiga prestandan i en Cadillac.
     CTS Sport Wagon finns tillgänglig med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Så om du vill ha en lämplig bil för skidturer är den ett utmärkt val.

Källa: Caddyinfo.com

19 nov 2009

Ta ett varv på Monticello i Cadillac CTS-V

Bruce Nunnally och Mike (BodyByFisher) bjöds efter tävlingen nedan på ett varv på Monticello Race Track. Föraren (Ari Straus) beskrev färden som ett 60%-varv trots att de körde 145 mph (233 kmph) på rakan. Häng med!

Källa: Caddyinfo.com

8 nov 2009

Cadillac CTS-V; Utmaningen

Bob Lutz, GM Vice Chairman, utmanade nyligen sina konkurrenter till en tävling med Cadillac CTS-V. Så här löd utmaningen: 
"Om du har en bil, som är jämförbar med Cadillac CTS-V (en 4-dörrars fabriksproducerad sport sedan) och du vill matcha mig i min Cadillac, så kan du ansluta dig till tävlingen vid Monticello Motor Club".
Racet gick av stapeln den 30 oktober under ledning, tidtagning och övervakning av det professionella teamet vid Monticello Motor Club i New York.
Utmaningen antogs av en BMW M3, en BMW M5, en Mitsubishi Lancer Evo, en Jaguar XF och en Audi RS4 samt ett flertal CTS-V. Varken Mercedes-Benz eller BMW ställde upp eller backade upp sina bilar i tävlingen. Var och en kan göra sina egna tolkningar av detta.
Tävlingen följdes av Bruce Nunnally, medlem i Cadillac Club Sweden och ägare av entusiast-siten Caddyinfo.com och Mike (BodyByFisher), en av de framträdande aktörerna på Caddyinfo.com/Cadillac Discussion Forum. Utmaningen resulterade i en överväldigande triumf för Cadillac CTS-V, vilket framgår med all önskvärd tydlighet av resultattavlan nedan:

Oavsiktligt självporträtt av Bruce Nunnally när han tänkte fotografera en CTS-V.

Källa: www.caddyinfo.com

22 jul 2009

En ny Cadillac "mindre-än-CTS" klar om 24-28 månader? Så 2012 eller 2013?

Nu när det nya GM har kommit på fötter, börjar det komma fram en del nyheter om fordonsutvecklingen. Som nämnts tidigare omfattar det nya GM bilmärkena Buick, Cadillac, Chevrolet, och GMC. På den här sidan fokuserar vi förstås på vad som händer med märket Cadillac.
Bloggen Detroit Bureau citerar Steve Shannon (GM Premium Channel Marketing) om den planerade Cadillac-modellen som ska “passa in” i segmentet under Cadillac CTS, jfr tidigare info om Cadillac Alpha. Han berättar att projektet är på god väg och att den nya bilen kan nå marknaden om 24-30 månader. Ett flertal modeller ingår i projektet (Sedan, Coupe, Wagon, Convertible har nämnts).

Så här har Motor Trend tecknat ett koncept för hur modellen kan komma att se ut.

Cadillac Alpha


Så vi fick den nya CTS-V och CTS Sport Wagon 2009, den nya SRX 2010. 2011 kanske vi får se CTS Coupe och om vi sedan får se Cadillac Alpha göra debut 2012 så börjar det bli riktigt bra fart på produktutvecklingen. (Jfr även föregående artikel om Cadillac XTS som också skulle kunna debutera 2012).  
Det finns flera produkter på väg som kan passa bra in i Alpha-konceptet, t ex den nya 3,0L V6 DI motorn med 260 hp och en trevlig 2,8L Turbo V6 på väg med 300 hp.

Källa: Caddyinfo.com, Cadillac News

9 jul 2009

Nya Cadillac XTS byggs i Oshava, Kanada

General Motors (GM) kommer att bygga en ny längre sedan som kallas Cadillac XTS vid sammansättningsfabriken i Oshava (Ontario Kanada) enligt en artikel i National Post Canada. EXperimental Touring Sedan kunde bilen ha kallats så länge man hade ett namn i klartext bakom varje treställig bokstavskod.

Den nya bilen, tillsammans med den kommande Buick Regal, en nykonstruerad Chevrolet Impala och den nuvarande Chevrolet Camaro kommer att utgöra ryggraden av företagets tillverkning i Canada en bra bit in i nästa årtionde. GM kommer också att bygga en hybridversion av en av dessa modeller vid Oshava-fabriken, vilken blir GM:s största fabrik i Kanada.

Den kanadensiska staten kommer att äga ca 12% av GM enligt den nya företags-setup man nu har under rekonstruktion. Man har också fått ställa upp med betydande lånegarantier för att skydda tusentals jobb. GM har därmed garanterat att bibehålla ca 16% av den nordamerikanska produktionskapaciteten i Kanada. 

Den nya Cadillac XTS kommer att bli den största fyra-dörrars-sedan-modellen i lyxmärkets produktlinje och kommer att ersätta den svagt säljande Cadillac DTS. (Tidigare har det nämnts att en ny modell skall erätta både DTS och STS, reds anm). Modellen kommer att konkurrera med motsvarande modeller från BMW, Audi och Lexus. Produktionen är beräknad att starta i december 2011. 

De nya bilarna, Cadillac XTS, Buick Regal, Chevrolet Impala, kommer alla tre att byggas på GM:s globala plattform Epsilon. Det är viktigt eftersom det kommer att möjliggöra för företaget att bygga tre olika modeller för tre olika märken på samma basplattform och bara behöva justera lite här och där för att leva upp till kundernas efterfrågan på de olika märkena.
19 apr 2009

Cadillac på New York Auto Show 2009

New York Auto Show 2009 kunde knappast ha kommit lämpligare i tiden (10-19 apr) för att påminna oss om att konsumenternas krav och önskemål är nyckeln till återhämtning i den här branschen. Medan de senaste rubrikerna mest fokuserat på bonusar och bokslut, har nya heta bilmodeller och konsumenternas krav hamnat i bakgrunden. Cadillac visar upp några höjdpunkter i New York: http://www.autoshowny.com/
2010 CTS Sport Wagon
Ja, det är en Wagon, och den är superhet. Den är en progressiv version av den klassiska stationsvagnen (Wagon) som levererar mode/lyx, funktionalitet och effektiv bränsleekonomi. Den erbjuder ett nytt alternativ till större fordon, och skulle kunna vara rätt bil att ge en nytändning för kategorin stationsvagnar. Den börjar produceras under våren 2009 och kommer att finnas antingen med en 3,6 eller 3,0-liters direktinsprutade V6:or med en bränsleekonomi på 0,8 liter/mil.
2010 SRX
Cadillacs nästa generation 5-sitsiga crossover fokuserar på de senaste prioriteringarna för lyxbilsköpare - dynamisk design, prestanda, avancerad AWD-teknik och personliga ”infotainmentsystem”. SRX:s nya design erbjuder ett mer distinkt alternativ på crossovermarknaden, med 3-liters direktinsprutade och 2,8-liters turboladdade V6:or som levererar imponerande prestanda och effektivitet. Det nya intelligenta AWD-systemet gör det möjligt att flytta dragkraften ”fram-till-bak” och ”sida-till-sida” längs bakaxeln för utmärkt väghållning i verkligt svåra väder- eller vägförhållanden. De motorjournalister som har testat bilen i förväg är övertygade att den nya SRX-modellen kommer att bli en succé.
2010 Platinum Escalade Hybrid
Det blir svårt att hitta en annan lyx-SUV på den här planeten med så mycket teknik som 2010 Platinum Escalade Hybrid. Escalades 2-mode hybridsystem gör det möjligt att leverera exceptionell bränsleekonomi (50 procent bättre än icke-hybrid), samtidigt med kapaciteten hos en riktigt lyx-SUV. Den begränsade upplagan Escalade Platinum inkluderar andra avancerade tekniker, såsom prisbelönta diodstrålkastare (LED) och Cadillacs avancerade Magnetic Ride Control.
2009 Cadillac Converj Concept
Best Concept Car blev omdömet vid North American International Auto Show 2009. Converj är Cadillacs elfordon med “förlängd räckvidd”. Den demonstrerar den framtida potentialen för kombinationen av en djärvt utformad, välutrustad, tekniskt avancerad GT Coupe med ”miljöskuldfri” elektrisk drivlina som möjliggör miltals av bensinfri och utsläppsfri körning.
Cadillac Wifi
Vad kan vara bättre än trådlöst internet på väg? Installerat i en brilliant lyxsedan som Cadillac CTS låter väl som ett steg i rätt riktning. Det är precis vad Cadillac har gjort med Cadillac Wifi, en ny trådlös internetmodul som ger kunden full internetaccess i och omkring bilen via sin bärbara dator eller WiFi-enhet.
Källa: http://cadillac.gmblogs.com/2009/04/08/new-york-auto-show-preview/ 
15 mar 2009

Cadillac VSR – 2000-tals Hot Rod Concept 

Häromdagen kunde den här moderna “rodden” kollas in på CarDomain blog. Bilen är designad av GM Performance Parts and Race Car Replicas och till skillnad mot andra Rod-koncept är den här försedd med en riktig drivlina. Under den långa slanka motorhuven sitter en 6,0 liters V8 (troligen en LS2) som producerar blygsamma 400 hp. En riktigt läcker skapelse, se resten på Jalopnik.
11 feb 2009

Cadillac Alpha försenad

På senare tid har det ställts stora förväntningar på ett nytt produktprogram från GM. En väsentlig del i programmet går under arbetsnamnet Alpha, som står för en medelstor bakhjulsdriven arkitektur/plattform. Nu ryktas det att Alpha har försenats och anledningen till förseningen är ganska enkel - GM: s ekonomiska situation tillåter inte investeringar av den omfattningen just nu.

Ursprungliga planerna var att plattformsinvesteringen skulle ha dragit igång nu i början på 2009. Men just nu måste GM koncentrera sig på att möta krav för att få stöd från regeringen och omstrukturera verksamheten för att så snart som möjligt nå lönsamhet igen. Aktuella beräkningar visar att Alpha inte kommer att dyka upp nu förrän i slutet av 2014, vilket betyder c:a två års försening jämfört med de ursprungliga planerna.

Alpha planeras stödja Cadillac:s konkurrens med 3-Serien (BMW). Med tanke på att de flesta är överens om att Cadillac hade behövt den här bilen redan igår, så är förseningen en stor besvikelse. Mitt i allt elände finns det trots allt lite goda nyheter, Cadillac's    Sigma II plattform har fortfarande en framtid. Cadillac CTS kommer sannolikt att behöva en re-design omkring 2012.
Källa: GMInsideNews
16 jan 2009

 

Cadillac One, president Obamas nya limo

Lagom till USA:s nya president Barack Obamas installation i Vita Huset, den 20 jan, har GM specialbyggt en ny limo, Cadillac One, som går utanpå allt annat i form av skydd för sin passagerare.
Bilen har redan fått stor uppmärksamhet i media sedan spionfotografier (spy-shots) har tagits under testkörningar av en prototyp. På dessa bilder har bilen till största delen bara varit grundlackad/kamoflerad och av en del beskrivits som ett fult monster eller en klumpig flodhäst

Den nuvarande presidentlimon, som använts av president George W Bush, är baserad på en Cadillac DTS som har förlängts och byggts på med skottsäkert pansar mm mm. 

GM och Vita Husets stab är ytterst förtegna och avslöjar varken motorbestyckning eller exakta mått på den nya bilen. Men enligt uppgifter till tidningen Detroit News blir det den första presidentbil som inte baseras på en vanlig modell utan som helt och hållet specialbyggs. Den får högre fönster – för att presidenten ska få bättre utsikt – men ungefär samma yttermått som den nuvarande. Plåten är bepansrad, rutorna skottsäkra och kupén så tät att Obama ska tåla en gasattack i baksätet. Däcken är punkteringssäkra och om man trots allt skulle drabbas av ett däckshaveri kan bilen köras direkt på fälgarna. Dörrarnas tjocklek har av experter på motortidningen Leftlane uppskattats till minst 20 cm. Bilens vikt utan last har beräknats till minst 3,73 ton (10 000 pounds). Att påstå att Cadillac One är den mest bepansrade och skyddade personbilen på jorden är förmodligen ingen överdrift.

Tidigare publicerade uppgifter som har gjort gällande att bilen drivs av en 6,5 liters dieselmotor, är 5,5 meter lång och har en toppfart på 100 km/tim (60 mph) bör man nog ta med en stor nypa salt.

Bilen bär märket Cadillac och har förutom allt skydd utrustats med den lyx som normalt är förknippat med märket.

Källor: Leftlane och SvD (16/1) http://www.leftlanenews.com/cadillac-limo.html
13 jan 2009

Cadillac Converj Concept – Volt i finkläder

Bilsalongen i Detroit kan mycket väl bli en av de viktigaste i GM:s historia, och det sparas inte på krutet. Förutom de nya modellerna Equinox, SRX och LaCrosse visas även Converj – ett coupékoncept baserat på Chevrolet Volt.
Nu är det upp till bevis för GM, Chrysler och Ford. Världen måste övertygas om att de är bilföretag som behövs och förtjänar att vara kvar i framtiden. Och det ser inte ut som att GM tänker lämna något åt slumpen. På salongen visas ett antal helt nya och viktiga modeller. Saab-syskonen Chevrolet Equinox, Cadillac SRX och Buick LaCrosse begår alla premiär på mässgolvet, men minst lika intressant är ett sällsynt stiligt koncept vid namn Converj.
Drivlinan är hämtad rakt över från Chevrolet Volt. I hjärtat finns ett T-format batteripack med lithiumjonbatterier på 16 kWh. När batteriernas kraft börjar sina går en bensin/E85-motor in och försörjer elmotorn med den elektricitet som behövs, samtidigt som batterierna laddas upp. Converj ska kunna köras upp till 64 kilometer enbart på elektricitet. Elmotorn levererar 150 hästkrafter och ett vridmoment på 370 Nm. Har man tillgång till ett 240-voltsuttag kan batterierna laddas fullt på strax under tre timmar. Om man bara har tillgång till 120V tar det åtta timmar.

När det gäller hybrider och olika elbilar har många som invändning att bilarna ofta ser konstiga och futuristiska ut. Cadillac Converj kan sannolikt inte beskyllas för det. I stället är Converj Cadillac-DNA:t trogen med sina långa och vassa linjer. Det är tydligt att Cadillac vill att deras kommande plug in-hybrid ska vara lite finare än Chevrolet Volt. När bilen avtäcktes i Detroit ska GM-chefen Bob Lutz ha syftat på bilen som en ”Cadillac of electric vehicles.” Cadillac har till och med valt att ändra på antalet riktiga sittplatser, för att på så sätt kunna ta mer betalt kan man tänka sig. Chevrolet Volt är en fyrsitsig bil med fyra dörrar, medan Cadillac Converj beskrivs som en 2+2-sitsig coupé.
Om inget dramatiskt händer kan vi vänta oss att se Cadillac Converj utvecklas till en produktionsfärdig bil inom kort. Enligt Bob Lutz har den definitivt ”produktionspotential”.
Källa: Teknikens Värld http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090111-cadillac-converj/index.xml
Reds anm: I TV:s artikel nämns ingenting om släktskapet med Cadillac CTS Coupe, vilket torde vara uppenbart för alla som har sett bilder på denna. Se sparat artikel nedan.
21 aug 2008

Cadillac smygvisar 2010 SRX Crossover

Cadillac har i mitten av augusti i Pebble Beach Calif. haft en smygpremiärvisning av nästa generations SRX Crossover, 2010 års modell, som kommer att släppas till marknaden i mitten av 2009. Den helt nya SRX debuterar på de stora globala bilsalongerna senare i år då alla detaljer kommer att redovisas. 2010 års modell kommer att ersätta den nuvarande SRX-modellen som släpptes till marknaden år 2004. Den nya modellen är i styling och proportioner lika som Cadillac Provoc Concept som visades på bilsalongerna tidigare under 2008.

Den helt nya modellen utvecklas för att uppnå excellenta köregenskaper och traction control i våtväder med en elegant modern kabin som härbärgerar 5 passagerare och gott om bagage. 

Nästa generations SRX, tillsammans med CTS Sport Wagon, visar att Cadillac tar sin dramatiska design i nya riktningar, särskilt personbilar och crossovers som är i rätt storlek vid rätt tidpunkt för dagens lyxkonsumenter säger Jim Taylor, Cadillac General Manager.

16 aug 2008

Cadillac avtäcker 2010 CTS Sport Wagon

Liksom många historiska Cadillac-skapelser kan man inte ta miste på den dynamiska närvaron av CTS Sport Wagon. Akterpartiets profil har häftiga linjer. Cadillacs kommande kombi (Wagon) erbjuder generöst invändigt utrymme och inkluderar ett antal 6-cylindriga maskinval som gör den till ett starkt alternativ till större fordon på marknaden.

Baserad på den populära och storsäljande CTS Sport Sedan och som syster till CTS Coupe, innebär CTS Sport Wagon en breddning av den designdrivna renässansen av Cadillac. Sport Wagon kommer att visas på utställningar världen runt i höst och levereras  till återförsäljarna våren 2009.

CTS Wagon har en slående profil som ger intryck av fart och aerodynamisk effektivitet. Den åker på samma hjulbas som CTS Sport Sedan (2 880 mm) och är 7 mm kortare. Den erbjuder dock ett generöst lastutrymme på 720 liter bakom baksätena.

CTS Sport Wagon inkluderar, liksom dess föregångare, tillgängliga faciliteter som t ex AWD, en 40 Gb intern hårddisk, pop-up navigations skärm och en handsydd inredning med Sapele träinlägg.

Direktinsprutningsteknik stödjer att CTS kan erbjuda mer kraft samtidigt som bättre bränsleekonomi och mindre utsläpp. Standardmotorn för USA-marknaden blir en 3,6 l V6 VVT som ger 263 hp (196kW). Alternativt kan man få den med den direktinsprutade V6:an på 304 hp (227kW). Vidare utvecklas en 2,9 liters turbodiesel i första hand för Europa- och Asien-marknaderna. Det är en kompakt V6 GM-maskin med dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Den skall leverera 184 kW (250 hp), optimal bränsleekonomi och låga nivåer av buller och utsläpp.

Transmissionsalternativen blir ekonomiska 6-växlade lådor, såväl Aisin manuell som elektroniskt kontrollerade Hydra-Matic 6L50 automatic.

PRELIMINÄRA SPECIFIKATIONER 

Fordonstyp: 

Fyra-dörrars, fem-passagerars, bakhjulsdriven/ fyrhjulsdriven kombi (wagon)

Hjulbas (mm)

2 880

Längd (mm):

4 859

Bredd (mm):

1 842 

Höjd (mm)

1 502

Spårvidd (mm): 

1 570 (fram); 1 575 (bak)

Motorer:

3.6L VVT V-6 (263 hp / 196 kW) 3.6L V-6 VVT DI (304 hp / 227 kW) 

Transmission:

Aisin sex-växlad manuell eller Hydra-Matic 6L50 sex-stegad automat

Fjädring:

fyr-hjuls oberoende: MacPherson strut fram; multilink bak, progressiva coil springs, monotube stötdämpare

Styrning: 

variable-assist rack-and-pinion 

Bromsar: 

fyr-hjuls skivor; aluminium eller stål dubbel-kolvs ok fram; aluminium eller stål enkel-kolvs ok bak

Hjul: 

17-tums, 18-tums eller 19-tums aluminium 

Bagagerumskapacitet:: 

720 liter (bakom baksätena)

Total volym: 

3 452 liter

14 aug 2008

Cadillac CTS Coupe och CTS Sport Wagon 

Medan det är mest nerdragningar på fabrikerna där man bygger truckar och SUVar så har GM-personalen i Lansing all anledning till att gå omkring med breda leenden. Man har nämligen bestämt att produktionen av CTS Coupe och CTS Sport Wagon skall förläggas till Lansing.
Tvådörrars-modellen CTS Coupe borde ge Cadillac en vitamininjektion i USA medan CTS Wagon är ett riktigt wildcard. Den sportiga familjebilen kommer förmodligen att sälja ganska bra på den kombiförtjusta Euromarknaden, men den kan också bli ett bra alternativ till SUVen hemma i USA.
CTS Wagon kommer antagligen att få en 2,9 liters turbodiesel för att öka attraktionen på Euromarknaden och för att ge US-köparna ett alternativ till bensinmotorerna.
CTS Sport Wagon kommer att rulla ut till våren 2009 och CTS Coupe följer efter framåt sommaren.
17 juli 2008

Möt Cadillac 2009 på US-marknaden

CTS, Produktionsstart 9 juni 2008

Förändringar:
  • Radiant Silver Metallic
  • Black Ice (option)
  • Blue Diamond Tricoat
  • OnStar Generation 8.0 med Bluetooth
Anmärkning: Produktion av CTS Coupe och CTS Wagon kommer att starta tidigt 2009 (troligen i maj), men de kommer sannolikt att räknas som 2010 års modeller. CTS-V, se nedan. Vad gäller marknadsföringen av CTS-V har det varit lite fram och tillbaka, senaste informationen säger att den kommer att säljas i Europa.

DTS, Produktionsstart 16 juni 2008

Förändringar:
  • Radiant Silver Metallic
  • Gray Flannel Metallic
  • Notering om hastighetsbegränsning med fartvarning (ingår i navigationssystemet)
  • XM NavTraffic
  • Karossfärgad OnStar/XM antenn
  • OnStar Generation 8.0 med Bluetooth
  • Nitro-Carburizing på bromsskivorna (förebygger rost)

Escalade/ESV/EXT, Produktionsstart 23 juni 2008

Förändringar:
  • Black Cherry färg
  • AWD och 2WD Hybridmodeller
  • OnStar Generation 8.0 med Bluetooth
  • Flex-Fuel (E85) förmåga
  • Varning för död sidovinkel
  • XM NavTraffic
  • Navigation laddar ner till navigationssystemet via OnStar
  • Power tilt ratt
  • Magnetic ride control med 22" hjul
  • Backkamera är standard
_____________________________________________________

Cadillac Escalade 2009
kommer att rulla på etanolbränsle E85 nästa år. E85-motorerna, som 
även kan köras på bensin, blir standard för alla Escalade modellerna.

SvD Anders Hultman
_____________________________________________________

 

SRX, Produktionsstart 9 juni 2008

Förändringar:
  • Radiant Silver Metallic
  • Black Ice
  • Blue Diamond Tricoat
Anmärkning: Ja, det är bara kulörförändringar. SRX förbereder sig för graven.

STS/STS-V, Produktionsstart 9 juni 2008

Förändringar:
  • Radiant Silver Metallic
  • Black Ice
  • Blue Diamond Tricoat
  • Notering om hastighetsbegränsning i navigationssystemet
  • Bluetooth
  • Karossfärgad OnStar/XM antenn
  • Alancarta suede headliner på Platinummodellen

XLR/XLR-V, Produktionsstart 9 juni 2008

Förändringar:
  • Black Cherry färg
  • Radiant Silver
  • Gray Flannel
  • Omdesignad fram och bak
  • Omstylade dimljus
  • OnStar Generation 8.0 med Bluetooth
  • Reviderade interiördelar
  • Alancarta suede headliner

 

24 juni 2008

CTS-V 2009-prestanda når upp i stratosfären

Certifierad till 564 hk och med acceleration på absolut toppnivå

När de slutliga testerna av Cadillac CTS-V 2009 nu börjar bli klara, visar resultaten att denna sport-sedan börjar nå upp i stratosfären bland världens mest högpresterande bilar. Cadillac tillkännager följande värden:
  • CTS-V, med sin kompressormatade 6,2 liters LSA motor har uppnått toppvärdet 556 hp SAE (415 kW), vilket motsvarar ca 564 hk DIN, vid 6100 rpm samt ett vridmoment på 747Nm vid 3800 rpm.
  •  CTS-V, accelererar från 0-60 mph på 3,9 sekunder. Kvartsmilen klipps på 12 sekunder och den når ca 190 km/h vid mållinjen. Dessa accelerationstider är sannolikt de snabbaste värdena för en V8-sedan i produktion

Vid en test den 8 maj på tyska Nürnburgring körde CTS-V 2009 ett varv på den legendariska ”Nordschleife” på tiden 7:59,32. Denna häftigt snabba tid är nog den snabbaste någonsin dokumenterad för en fabriksbil på vanliga fabriksdäck.

Det finns givetvis mycket mer än kraft i bilen, här finns massor av tekniska förbättringar, inklusive en ny version av Magnetic Ride Control och en 6-stegs automatlåda med ”paddle-shift control”. Det finns mycket mer att läsa på: Cadillac.com/09ctsv

9 juni 2008

Cadillac XLR 2009: Mer dramatisk design och teknologi

När Cadillac nyligen presenterade de nya versionerna av XLR Roadstern så betonades ny styling och mer dramatisk design och teknologi. Bara de finaste versionerna av XLR kommer att erbjudas till marknaden 2009, dvs den lyxiga XLR Platinum och högprestanda-versionen XLR-V. XLR Platinum utrustas med en 326 hk (239 kW) 4,6L Northstar V8 motor. XLR-V, som ingår i Cadillacs högpresterande V-serie, utrustas med en ca 450 hk (330 kW) 4,4L kompressormatad Northstar V8-motor.

Mer detaljer finns i GM pressrelease: http://media.gm.com/servlet/GatewayServlet?target=http://image.emerald.gm.com/gmnews/viewmonthlyreleasedetail.do?domain=10&docid=46255
2 juni 2008

 

Glöm BRX - 2010 års modell av Cadillac SRX är den helt nya SRX!


Nya Cadillac SRX 2010 spionfoto

Cadillac SRX 2008 
Den nya crossover-modellen, som kommer att dela plattform med Saab 9-4X och några andra GM-märken, har under utvecklingsfasen huvudsakligen kallats BRX. Uppenbarligen anser Cadillac att det finns ett värde i att behålla namnet SRX för så verkar det bli. Motoralternativ blir sannolikt en 2,8 L V6:a på 210 hk i grundmodellen men den kommer också att erbjudas med den större direktinsprutade 3,6 L V6:an på drygt 300 hk med 6-stegs automatlåda.

Den nya Cadillac SRX 2010 kommer att debutera vid Detroit Auto Show 2009 och få säljstart innan slutet på nästa år.

Källa: http://www.edmunds.com/insideline/do/News/articleId=126574
7 maj 2008

Cadillac CTS Wagon 2010
Spionfoton & illustration

"Spioner" har fångat de absolut första bilderna på Cadillacs kommande modell CTS Wagon. Den är förstås i kraftig förklädnad för att dölja kroppen. Leftlanes illustratör har dock skickligt fångat modellen exakt redan för ett par veckor sedan (se bilderna). Cadillac expanderar med den succeartade CTS-modellen för att täppa till gapet som uppstår när SRX läggs ner.
Cadillac har lyckats kombinera en aggressiv styling med en kombimodell utan att kompromissa bort alltför mycket lastutrymme. Med tanke på det överväldigande positiva emottagandet pressen och allmänheten har visat CTS Sedan och CTS Coupe, kan man nog räkna med stark entusiasm även för CTS Wagon.

Läs mer på länkarna nedan:
http://www.leftlanenews.com/cadillac-cts-wagon.html
http://www.automotorsport.se/news/14409/sp...cadillac-kombi/

27 feb 2008

Cadillac på motorsalongen i Genève 2008

Design och Innovation

Cadillac accelererar in i 2008 med nyheter som ytterligare accentuerar märkets dramatiska design och innovativa prestandateknologi. Vid motorsalongen i Genève kommer Cadillac att presentera CTS-V och Escalade Hybrid såväl som Provoq Concept och CTS Coupé Concept. ”Dessa fyra fordon visar tydligt upp tre utmärkande drag för Cadillac  – spännande design, topprestanda och avancerad teknologi” uttalade Jim Taylor, General Manager Cadillac.
CTS-V – det ultimata uttrycket för Cadillacs prestanda, lyx och design. Den helt nya CTS-V drivs av en 6,2 liters kompressormatad V8 på ca 550 Hk (410kW) och en 6 stegad automatlåda med "paddle-shift control". Vidare innehåller bilen massor av avancerad elektronik för styrning och kontroll av väghållning mm. Ytterligare info finns längre ned på sidan i separat inlägg. CTS-V kommer att marknadsföras utanför Nordamerika fjärde kvartalet 2008.
Escalade Hybrid – det första 2-Mode hybridsystemet i en stor lyx-SUV, som genererar mer än 50 procents förbättring av bränsleekonomin i stadstrafik. Ytterligare info finns längre ned på sidan i separat inlägg. Bilen släpps i Nordamerika sommaren 2008 och potentialen för försäljning i Europa är fn under utvärdering. Beslut fattas inom några månader. 
Provoq Concept – en bensinfri, bränslecellsdriven vision av det framtida lyxfordonet. Provoq innebär en fortsättning på GM:s åtagande att ersätta bensindrivan bilar genom avancerad teknologi. Provoq kombinerar den nya femte generationens bränslecellsystem och ett lithium-ion batteri för att producera ett elektriskt drivet fordon, som inte använder någon bensin och som bara släpper ut rent vatten(ånga). Den femte generationens bränslecellsystem är bara hälften så stort som sin föregångare, kan producera mer kraft och köras 483 km på en enda tankning av ”hydrogen” (vätgas). En solcellspanel integrerad i taket hjälper till att driva kupébelysning och ljudsystem mm. Plug-in system för laddning av batterier ger bilen längre aktionsradie. Ytterligare info finns längre ned på sidan i separat inlägg.
CTS Coupé Concept – en personlig, uttrycksfull sportkupé där Cadillac har gett svängrum för sin genom åren upparbetade designkompetens. CTS Coupé baseras givetvis på den prisvinnande CTS Sedan med samma hjulbas, men med modifierade framflyglar, är ca 50mm lägre och ca 50mm kortare. Det ger kupémodellen en helt unik och projektilliknande profil. Ytterligare info finns längre ned på sidan i separat inlägg.
Källa: Caddyinfo.com/GMInsideNews
http://www.salon-auto.ch/en/

23 jan 2008

Cadillac CTS Coupé, produktion

Cadillac CTS Coupe 2010 (som den kallas fn) kommer att börja rulla ut från sammansättningsfabriken Lansing Grand River i början av juni 2009. Den årliga produktionen beräknas ligga i intervallet 15.000 - 20.000 enheter.

Källa: GMInside News forums samt http://www.edmunds.com/insideline/do/News/articleId=124413#3 

16 jan 2008

Cadillac CTS Coupé Concept

General Motors Vice President för Global Design, Ed Welburn, höll nyligen ett anförande på the North American International Auto Show i Detroit i vilket han avslöjade Cadillac CTS Coupe Concept. Här följer några highlights från anförandet:
  • I samband med att design teamet för 2008 Cadillac CTS Sedan (årets bil enligt Motor trend) avslutade sitt jobb med sedanen fanns ett antal kreativa idéer om en Coupe. Idéerna omsattes snabbt från en skiss till en fullstor lermodell. Den såg så bra ut att vi bara måste bygga den!
  • CTS Coupe concept bygger på succen med CTS Sedan, men design- språket uttrycker "Art & Science" än mer dramatiskt. Karossens linjer är mjukt krispiga och fulla av energi. Den "feta" fronten är direkt kopierad från sedanmodellen och bakpartiet är lika slående som fronten. Bakpartiet har aggressiva proportioner och linjer samt ett tydligt veck i mitten.
  • Interiören baseras också på sedanmodellen men det finns nytt material, nya färger och ny finish.
  • I termer av prestanda kommer CTS Coupe att kunna erbjuda ett brett utbud av bensin- och dieselmotorer anpassade för de internationella marknaderna.

Källa: Caddyinfo.com/GM Fastlane Blog
Mer info på GM's media web site

14 jan 2008

Cadillac Provoq Concept

Cadillac visade nyligen upp sin helt nya mellanklass-suv "Provoq" (tidigare kallad BRX) på elektronikmässan i Las Vegas samt på den stora bilsalongen i Detroit. Den bygger på hybridteknik och har tre elmotorer på sammanlagt 130 kW som drivs av bränsleceller. Detta är förmodligen också den första officiella tjuvtitten på nya Saab 9-4X som delar samma plattform.
Provoq Concept visar hur modellen i stora drag kommer att se ut men det är osannolikt att seriemodellen får samma namn. Och efter vad vi förstått ska den inte heta BRX heller, som det tidigare spekulerats kring. Provoq Concept bygger på General Motors E-Flex plattform, som även ligger till grund för den kommande hybridmodellen Volt. Det innebär en flexibel teknik där komponenterna kan skifta mellan marknad och behov. I det här fallet drivs konceptbilen av bränsleceller som ger ström till inte mindre än tre elmotorer. Huvudmotorn sitter fram och ger 70 kW, men den kompletteras av två mindre 30 kW motorer i vardera bakhjulet. Cadillac hävdar att 130 kW, cirka 177 hk, ska räcka för att ge bilen en 0 - 60 mph (96 km/h) acceleration på 8,5 sekunder och toppa cirka 160 km/h. Räckvidden med bränslecellerna anges till 45 mil mellan tankningarna. 
För att göra bilen lättrullad genom luften har stor vikt lagts vid aerodynamiken. Dörrhandtagen faller in i karossidan, underredet är helt slätt, sidobackspeglarna små, och så vidare. Kylluften genom fronten regleras med öppningsbara spjäll och används bara när kylningen verkligen behövs. Den här avancerade tekniken med bränsleceller ligger en bra bit in i framtiden. När Cadillac börjar sälja sin nya suvmodell, kring 2009 - 2010, får den sannolikt GM:s nya direktinsprutade 3,6-liters V6:a på 311 hk tillsammans med en sexstegad automat. Måttmässigt hamnar Cadillac Provoq - och därmed även Saab 9-4X - kring en längd på 483 centimeter (ungefär som Saab 9-5 kombi), med hjulbasen kring 280 centimeter. Höjden är cirka 165 centimeter och bilen har endast ett baksäte, och är alltså femsitsig. Konceptbilen har till synes solceller på taket.
Cadillac har lyft sina inredningar flera snäpp, vi får hoppas det gäller för Saab också.
9 jan 2008

Cadillac CTS-V 2009 - nyhetsläcka

Officiellt skulle CTS-V 2009 ha annonserats den 14 jan 2008 på sedvanligt sätt med pressrelease och bildstöd mm, men någon har fallit för frestelsen att släppa ut nyheten några dagar i förväg. Här följer några high lights om den helt nya högpotenta och superlyxiga sportbilen:
  • 550 hp (410kW) levereras från en 6,2l kompressormatad LSA V-8 (troligen den tidigare beryktade nedtrimmade versionen av LS9:an från Corvette ZR1)
  • Magnetic Ride Control för optimal väghållning
  • 6-stegs automat med rattmonterad “paddle-shifter”
  • Brembo brakes, 6-kolvsok fram och 4-kolvs bak
  • Recaro racing stolar
  • Performance Traction Management som använder samma teknologi som StabiliTrak för att styra motorns vridmoment och maximera bilens prestanda
  • Exklusiv interiör som ser ut som den vore avsedd för Darth Vader
Bilen släpps ut på marknaden 4:e kvartalet 2008 och kommer förutom i Nordamerika att marknadsföras i bl a Europa, Mellersta Östern och Asien.
Mer information finns på länken nedan.
Källa: the Caddy Edge
http://caddyedge.com/news/2008/01/08/cts-v-embargo-breaks/
4 jan 2008

"Ultra V8" nedlagd (igen)

Tidningen Autonews rapporterar att talesmannen för GM Powertrain, Tom Read, i torsdags berättade att utvecklingen av "Ultra V8" har stoppats. Motorn annonserades i januari 2007 och skulle ha utvecklats i GM:s Tonawanda, New York maskinfabrik. Den var avsedd att bli den nya högteknologiska ersättaren för Northstar V8, som planerades avvecklas år 2010.

Det verkar som att nedläggningen av Ultra V8, som redan är försenad till marknaden, beror på nya bränsleekonomistandards som antagits i USA. Man förväntas förbättra bränsleekonomin med 40% till år 2020.

Ultra V8:an skulle förmodligen ha blivit en V8 baserad på den nya direktinsprutade DOHC VVT V6:an i volymen 5L+ och i klassen 380+hk. Cadillac har tidigare sagt att 3,6L V6:an kan förstoras till 4,0L och/eller turboladdas för att blåsas upp med 50-75hk.

Källa: Caddyinfo.com

Nedan följer ett par bilder på de senaste motorerna i Cadillacs modellprogram:

GM:s 6.0 L Hybrid V8 avsedd för 2008/2009 Cadillac Escalade, GMC Yukon & Chevrolet Tahoe fullstora SUV:ar, ca 340 hk

2008 Cadillac CTS 3,6 L direktinsprutade V6, 311 hk